وب سرور با ENC28J60 در Bascom و Arduino

محتوا

وب سرور با ENC28J60 در Bascom و Arduino

حتما شما هم با ماژول ENC28J60 آشنایی دارید و با کامپایلر های مختلف و میکروکنترلر های مختلف این ماژول رو راه اندازی کردین. من این ماژول رو با بسکام راه انداختم ولی خوب به دلیل نداشتن کتابخانه هم کاره سختی بود و هم یک نمونه سورس بیشتر برای این ماژول بیشتر نبود همانطور که در لینک بالا نمونه کد رو گذاشتم تا اینکه با آردوینو آشنا شدم و الان حدود یک ساله دارم روش کار می کنم.

آردوینو:

به زبان ساده در دیگر کامپایلر ها شما اکثر میکروکنترلر ها رو می توانید برنامه ریزی کنید اما در آردوینو فقط میکروکنترلر هایی که معرفی می شوند رو می تونید برنامه ریزی کنید که برای راحتی کار در غالب برد آماده با دسترسی راحتتر به ورودی و خروجی میکروکنترلر در اختیار شما قرار می دهند مثل آردوینو نانو که اطلاعاتش در لینک زیر می توانید ببینید:

Arduino_Nano_v3

درسته که هر چیپی رو نمی تونید برنامه ریزی کنید اما در عوض با همون برد هایی که معرفی کرده همه پروژه هایی رو که به هزار تلاش و تو اینترنت جستجو کردن رو با اضافه کردن یه کتابخانه حل می کنید.نکته جالب اینه که این میکروکنترلر ها با پورت سریال برنامه ریزی می شوند و بر روی ۹۹ درصد بردها به صورت آنبرد نصب شده و شما نیاز به تهیه پروگرامر ندارید.

پروژه پرکاربرد و جذاب وب سرور با ENC28J60

ابتدا یه ماژول ENC28J60 از فروشگاه آفتاب رایانه تهیه کنید به علاوه برای شروع یک برد آردوینو نانو هم بخرید. به لینک زیر مراجعه کنید و برد نانو رو با کابل USB به سیستم وصل کنید و درایور رو نصب کنید . حالا کامپایلر آردوینو رو اجرا کنید و در نوار ابزار Tools رو انتخاب کنید حالا در این قسمت باید دو کار انجام دهید اول پورت سریال انتخاب کنید و سپس در  Board بر بروی Arduino Nano w/Atmaega328 کلیک کنید.برای تست اتصالات و تنظیمات یک سورس کد آماده رو در قسمت File > Examples انتخاب کنید و بعد آپلود کنید.

وب سرور با ENC28J60

شماتیک مدار ENC28J60:

وب سرور با ENC28J60

در مورد نحوه اتصال ماژول به آردوینو طبق عکس های بالا و اطلاعات زیر عمل کنید و برای تغذیه ماژول شبکه هم از ولتاژ 3.3 ولتی که برد آردوینو در اختیار شما قرار داده حتما استفاده کنید.توجه کنید که ولتاژ 5 ولت وصل نکنید چون امکان سوختن ماژول زیاد است.

پایه CS ماژول شبکه به پایه D10 آردوینو

پایه SCK به D13

پایه SI به D11

پایه SO به D12

نکته:

با اتصال کابل USB برد آردوینو به رایانه دیگر نیاز به تغذیه مجزا نیست و همزمان هم ماژول شبکه و هم برد آردوینو راه اندازی می شود. در صورت اتصال همزمان منبع تغذیه مجزا و کابل USB امکان آسیب دیدن برد وجود دارد.

کتابخانه ماژول ENC28J60 در آردوینو

لینک دانلود که در ابتدا وجود دارد نسخه قدیمی است و در لینک زیر نسخه جدیدتر رو می تونید دانلود کنید که توابع آن بروز شده و امکانات جدیدی اضافه شده.

لینک دانلود

سورس کد وب سرور با ENC28J60

این سورس کد با کمی دستکاری از جمله اضافه کردن صفحه لاگین که با وارد کردن نام کاربری admin و کلمه عبور admin وارد صفحه اصلی وب سرویس می شوید.

وب سرور با ENC28J60

استفاده از css برای تغییر استایل مثل شکل بالا.توجه کنید که فایل css را از سرور توربو دیجیتال می خواند به دلیل محدودیت فضای رم و فلش. از اینجا می توانید سورس را دانلود کنید و فایل های CSS هم اینجا دانلود کنید

Web Server با ENC28J60 در Arduino و Bascom – لینک دانلود پروژه با بسکام

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
بخش نظرات
مشترک شوید
Notify of
guest
27 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرای
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] وب سرور با ENC28J60 در Bascom و Arduino | پورتال دیجیتال […]

سارا
سارا
8 years ago

سلام
ببخشيد فايل دانلود بسكام كه گذاشتين به چه دردي ميخوره . يعني ميتونم از اين ماژول براي ارتباط با شبكه و ميكرو از برنامه نويسي با بسكام استفاده كنم بدون اردينو يا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حسن
حسن
7 years ago

سلام.ممنون.عالی بود اما یه چیزی.حالا که ما با avr به اترنت متصل شدیم چطوری به حساب اعداد اندازه گیری شده سنسور رو توسط اترنت ارسال کنیم؟ کد مشخصی داره؟ لطفا راهنمایی کنید

milad
milad
8 years ago

درود
لینکی ک واس بسکام گذاشتید
تو بسکام باز نمیشه
لطفا بررسی کنید

abbas
abbas
8 years ago

با سلام. یه سوال مهم که پیش میاد اینه کعه چجوری آی پی استاتیک مودم را روی برد آردویینو ست کنیم. من یک ethernet shield و Arduino atmega2560 را خریدم و آی پی استاتیک هم واس مودم که tp-link هستش فراهم کردم و طبق پیش فرض های شرکت پارس آنلاین تنظیمش کردم. وقتی آی پی استاتیکمو واس آی پی آرئویینو در نظر میگرم داده ای دریافت نمیشه و ریسپاندی ندارم. حالا زمانی که داخل شبکه داخلی یک آی پی واس آردویینو میزارم بصورت محلی وقتی داده میفرستم از لپ تاپ بهش عما میکنه. اینجوریه که آی پی ولید روی آردویینو… بیشتر بخوانید »

امین ایمانیان

با سلام و احترام
در مدارم بصورت مشترک از esp8266 (برای ارسال با وایرلس ) و بصورت کابل شبکه از enc28…استفاده میکنم ولی خیلی هم مهمه که از avr استفاده کنم .برای راه اندازی وب سرور نمونه برنامه ای دارید چون از آردویینو به دلایلی نمیتونم استفاده کنم.
هرچه تو وب گشتم فقط برای arm یا آردویینو نمونه کد هست
با تشکر

27
0
Would love your thoughts, please comment.x
×
×

سبد خرید