ESP8266 UDP SERVER

راه اندازی ESP8266 بدون نیاز به میکروکنترلر با آردوینو

محتوا

راه اندازی ESP8266 بدون نیاز به میکروکنترلر با آردوینو

با سلام این بار می خوام آموزش راه اندازی ESP8266 سری ESP-01 بدون نیاز به میکروکنترلر و با آردوینو رو براتون اینجا قرار بدم. اول از هر چی باید بهتون بگم که این ماژول مجهز به حافظه فلش به شماره 25Q40BT با ظرفیت 512KB که با پروتکل SPI با چیپ ESP8266 ارتباط برقرار می کند و معمولا حدود 198,612 بایت به ماژول اختصاص داده می شود و همچنین 81,920 بایت RAM در اختیار شما قرار می دهد که 33,014 بایت از این فضا به خود چیپ اختصاص داده می شود.

راه اندازی ESP8266

نصب آخرین نسخه آردوینو و آخرین نسخه برد ESP8266

به آدرس https://www.arduino.cc/en/Main/Software بروید و آخرین نسخه (1.8.7) را دانلود و نصب کنید ، البته ار نسخه های جدیدتر یا قدیمی تر هم می توانید استفاده کنید اما من روی این نسخه تست زدم و آموزش رو هم روی این نسخه اجر می کنم بعد از نصب آردوینو در ابزار بر روی گزینه File و سپس بر روی Preferences کلیک کنید تا پنجره ایی همانند شکل 2 باز شود بعد آدرس زیر رو در  جلوی گزینه Additional Moards Manager URLs وارد کنید و دکمه OK را کلیک کنید.

http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

حالا به Tools بروید و بر روی Board و بعد Boards Manager کلیک کنید. تا پنجره ایی همانند شکل 4 باز شود.  خوب حالا نسخه 2.4.2 رو نصب کنید.

راه اندازی ESP8266
شکل 1
راه اندازی ESP8266
شکل 2
راه اندازی ESP8266
شکل 3
راه اندازی ESP8266
شکل 4

سیم بندی و آماده سازی

بعد از تکمیل نصب برد که حدود 150 مگابایت می باشد برنامه را یک بار ببندید و مجددا باز کنید تا بردها و سمپل ها اضافه شوند. حالا توبت اتصال برد به کامپیوتر و برنامه ریزی اون می باشد. اگر از مبدل USB to Serial موجود در فروشگاه آفتاب رایانه استفاده می کنید همانند شکل 5 قاب رو برداری و سیم قرمز رو به 3.3 ولت وصل کنید.(این قسمت اختیاری می باشد و شما می توانید از تغذیه 3.3 ولتی برد های arduino هم استفاده کنید).

نکته:

1. هرگز ماژول رو به ولتاژ 3.3 بالاتر وصل نکنید.

2. در صورت استفاده از برد آردوینو برای تغذیه ماژول از آداپتور برای روشن کردن برد آردوینو استفاده نکنید.

3. سعی کنید از تغذیه مشترک برای برد آردوینو و ماژول ESP8266 استفاده کنید.

راه اندازی ESP8266
شکل 5

حالا نوبت به اتصال ماژول به کامپیوتر می رسد. طبق شکل 6 و توضیحات زیر اتصالات رو به صورت صحیح انجام دهید.

GND رو به پایه GND ماژولراه اندازی ESP8266

VCC 3.3 رو به پایه VCC و CH_PD ماژول

TX رو به پایه RX ماژول

RX رو به پایه TX ماژول وصل کنید.

در سری 7 پایه 15 باید به گراند وصل باشه.

برنامه ریزی ماژول ESP8266 در آردوینو

تا اینجا ارتباط بین ماژول و کامپیوتر برقرار است و آماده ارسال و دریافت اطلاعات می باشند. حالا برای برنامه ریزی ماژول ابتدا باید پایه GPIO0 رو به GND متصل کنید و پایه RST رو هم یک لحظه به GND وصل کنید تا ماژول ریست شود به حالت برنامه ریزی برود. دقت کنید بعد از این مراحل حداکثر تا چند ثانیه بعد عملیات برنامه ریزی رو آغاز کنید. همانند شکل 7 برد Generic ESP8266 Module انتخاب کنید سپس باود ریت رو بر روی 115200 یا در صورت نیاز پایین تر قرار دهید و بعد پورت مناسب رو هم انتخاب کنید. به باقی تنظیمات دست نزنید.

 

راه اندازی ESP8266
شکل 7

بعد به قسمت نمونه کدها بروید و همانند شکل 8 نمونه کد WiFiAccessPoint رو انتخاب کنید و سپس کد رو کامپایل کنید تا از صحت عمکرد کتابخانه ها و دیگر تنظیمات مطمئن شوید. اکنون نوبت به آپلود کردن کد می رسه اگر تمامی مراحل را درست انجام داده باشید بعد از آپلود کردن برنامه همانند شکل 9 برنامه شروع به آپلود شدن در ماژول می شود. لازم به ذکر است به دلیل پایین بودن باود ریت مراحل آپلود قدری طول می کشد پس عجله نکنید و تا نمایش پیغام Upload Compelet منتظر بمانید.

راه اندازی ESP8266
شکل 8
راه اندازی ESP8266
شکل 9

اگر از نمونه کد WiFiWebServer استفاده کردید از اینجا می تونید app اندرویدی و سورس کد اندرویدی رو دانلود کنید و برنامه رو تست بزنید. امیدوارم تا اینجا مفید واقع شده باشه. منتظر ادامه آموزش به همراه برنامه اندروید باشید.

بروز رسانی در 05-09-1397

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
بخش نظرات
مشترک شوید
Notify of
guest
85 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرای
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] راه اندازی ESP8266 بدون نیاز به میکروکنترلر با آردوینو 1.6.6 … […]

yk
yk
7 years ago

سلام من مطالبی در مورد راه اندازی مازول esp خوندم اکثرا از برنامه ی جانبی برای کانفیگ و درایور و مبدل سریال بهusb استفاده کردن یعنی این روش میتونه جایگزین باشه و اینکه برای مدل 07هم همینه؟؟

mojtaba32
mojtaba32
8 years ago

سلام. خیلی ممنون از مطالبتون.
منتظر ادامه هستیم. مخصوصا کد نویسی بعد از این مرحله

ali
ali
4 years ago

sakht khone hoshmand ba esp8266

amin
amin
8 years ago

سلام. نحوه ارتباط دو تا از این ماژول ها به هم رو هم توضیح بدید
مثلا یکی باشه کلاینت او یکی سرور. بتونن به هم پیام ارسال کنن.

meke
meke
8 years ago

درود دوست عزیز
من برنامه رو باروش شما نصب کردم ولی هنگام وریفای کردن کلی ایراد میگیره از جمله txt , وبعضی از کتابخانه ها رو درواقع من تو این زمینه تازه کارم ولی خیلی دوستدارم که روش کار با وایفای ماژول رو بیاموزم در صورت ممکن محبت کنید راهنمائی های لازم را بفرمائید
سپاسگذار محبت شما هستم

meke
meke
8 years ago

درضمن من هم با آردوینو مگا و هم با یونو ونرم افزار آردوینو ورژن 1.6.7 هم تست میکنم و درحال حاظر هم دارم با نرم افزار 1.6.5 تست میکنم که هنوز لایبرری دانلود نشده دارم دانلودش مکنم ممکن هستش با این ورژن جواب بده نمیدونم.
ایا میشه برناه رو بدون آردوینو وبا usb serial وارد esp8266 کرد؟
برا ج.ابتون سپاسگذارم.

85
0
Would love your thoughts, please comment.x
×
×

سبد خرید