نصب اوبونتو 18.04.4

نصب اوبونتو 18.04.4 بر روی رسپبری 3 و 4 با دسکتاپ xfce4

محتوا

نصب اوبونتو 18.04.4 بر روی رسپبری 3 و 4 با دسکتاپ xfce4

جدیدترین آپدیت اوبونتو یعنی 18.04.4 با کرنل 5 قابلیت اجر هم بر روی رسپبری 3 و هم 4 دارد که البته به گفته دوستان نسخه های قبلی این قابلیت رو نداشتن که منم تست نزده بودم ولی این آپدیت رو بر روی دو نسخه رسپبری 3 و 4 تست زدم و بخوبی کار می کرد. این بار خیلی ایمیج سبک تری آماده کردم و فقط دستکاپ xfce4 و xdm و tweak رو نصب کردم انتخاب Display manager رو به عهده خودتون گذاشتم و باقی پکیج مثل FTP Server , mariaDB , python , qt و… رو به صورت جدا در همین آموزش و پست های جدید تر ارائه می دهم. فعلا در این آموزش برخی تنظیمات مهم اولیه و تغییرات را به شما یاد می دهم ، برای شروع ایمیج رو از اینجا دانلود کنید.

انتخاب و نصب Display manager قابل نصب اوبونتو armhf

چند تا display manager هست که می تونید بر روی این نسخه بدون اضاف کردن ریپازیتوری نصب کنید و پیش فرض قبلا LightDM همراه xfce4 نصب میشد ولی الان باید خودتون نصب کنید. من چندتا رو تست زدم که شامل LightDM ، SDDM , LXDM و gdm3 بود. نصب این پکیج ها صفحه لوگین رو تغییر میده تا اضافه کردن مدیریت شبکه ، وای فای ، بلوتوث ، افیس ، مروگر و خیلی موارد دیگر که در صورتی که نمی خواین سیستم بار اضافه داشته باشه می تونید بی خیال بشید و بعضی تنظیمات رو از طریق ترمینال انجام بدین. از طریق اینجا هم می تونید اسکرین شات چند تا از display manager ها رو ببینید.

نتیجه نصب و تست چند Display manager در اوبونتو 18.04.4

برای خودم و شما عزیزان چند تا دسکتاپ رو نصب کردم تا در مورد سبک ترین و کارآمد ترین دسکتاپ برای رسپبری 3 و 4 تصمیم بگیریم. صد البته از دید توسعه دهنده نگاه می کنم و خیلی زیبایی دسکتاپ مهم نیست (خودتون می دونید) و بیشتر سبک بودن دسکتاپ به خاطر محدودیت منابع سخت افزاری مهم است مخصوصا رسپبری 3 که 1 گیگ بیشتر رم نداره و با دسکتاپ xfce4 تقریبا 35 درصد فضای رم اشغال میشه. حالا بریم سراغ نتیجه نصب دسکتاپ های مختلف:

sudo apt install xfce4 خیلی سبک و سریع ولی امکانات محدود
sudo apt install gdm3 چون xfce4 از قبل نصب شده پس تفاوت زیادی نمی بینید ، صفحه لاگین تغییر می کنه و چند تا بسته نصب میشه
sudo apt install sddm خطا داد و اجرا نمی شد فقط تا صفحه لوگین بالا می آمد
sudo apt install lightdm با gdm3 فرقی ندارد
sudo apt install lxdm نبست به باقی دسکتاپ ها ضعیف تر بود
sudo apt install xorg kde-plasma-desktop بجای sddm استفاده شود و خیلی سنگین و کند است

در کل اگر سرعت و سبکی میزکار براتون مهم است بهترین گزینه xfce4 است

تغییر Hostname و Username در اوبونتو 18.04.4

در صورتی که تمایل دارین Host Name پیش فرض رو از wifihome به دلخواه خود تغییر بدهید از دستور زیر استفاده کنید ، بجای wifihome هاست نیم خود را وارد کنید و با وارد کردن دستور hostnamectl به تنهایی ، تغییرات رو مشاهده کنید.

hostnamectl set-hostname wifihome

تغییر نام کاربری پیش فرض از whp به نام کاربری دلخواه با تمام سطوح دسترسی ، فقط دقت کنید که این مورد رو در اولین مراحل راه اندازی انجام دهید که بعدا مشکلی ایجاد نکند. برای شروع دو خط زیر را وارد کنید و بجای username ها نام کاربری خود را بدون فاصله وارد کنید. مرجع آموزش کامل

sudo adduser username
sudo usermod -aG sudo username

سپس برای ورود با نام کاربری جدید ، تغییر فولدر موجود در home و ایجاد گروه جدید از دو دستور زیر استفاده کنید

sudo usermod -l newusername -d /home/newusername -m oldusername
sudo groupmod -n newusername oldusername

برای تغییر مسیرهای پیش فرض از پوشه نام کاربری قدیمی به جدید از دستور زیر استفاده کنید

sudo ln -s /home/newusername /home/oldusername

در نهایت Logout کنید و username قدیمی را با دستور زیر حذف کنید

sudo userdel -r tempuser
4 1 vote
امتیازدهی به مقاله
بخش نظرات
مشترک شوید
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
×
×

سبد خرید